• Header

Profiel

Ik ben Mark en sinds 1 april 2000 (het was dus geen grap) een zelfstandige en onafhankelijk PZP-er (Professional Zonder Personeel). Eigenlijk ben ik een vreemde kruizing tussen een marketeer, communicatiespecialist, online marketeer en creative director. Ik schakel razendsnel door tal van disciplines om met minimale middelen een maximaal resultaat te boeken.

  • Introductie

    Afstammeling van een vreemd ras. Kruizing tussen een marketeer, communicatiespecialist, online marketeer en creative director. Door mijn zeer brede praktijkervaring ben ik een absolute allrounder. Analytisch, pragmatisch en praktisch schakel ik door tal van marketing disiplines heen om met minimale middelen een maximaal resultaat te krijgen.

    Expertises

    Marketing, communicatie, concepting, branding, online marketing, creative direction (concept/vormgeving), technical direction (webdevelopment/ICT), project management, new business development.

    Vaardigheden

    Bekend met: ICT/computers (Apple), Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe Indesign, Joomla CMS, Microsoft Word & Excel.
    Talen: Nederlands, Engels en Duits.

    DNA

    Omdenker, creatief, analytisch, innovatief, out-of-the-box (there is no box), open minded, ondernemend, pro-actief, resultaatgericht.

    Eigenschappelijk

    Plus: slagvaardigheid, respectvolle open communicatie.
    Min: kan slecht tegen techno- of bureaucratie en mensen die niet kunnen wat ze zeggen (maar dat wel denken) en niet doen wat ze beloven.

    Voor wie?

    Mijn pro-actieve houding en ondernemende resultaatgerichte aanpak komt het beste tot zijn recht in een slagvaardige MKB organisatie. Bent op zoek naar een allround, ervaren, pragmatische en praktische marketeer, die snel tot resultaten komt? Zoek dan niet verder!

    Favoriete quote

    ‘De definitie van waanzin; hetzelfde blijven doen, maar andere resultaten verwachten’ Albert Einstein.

  • Achtergrond & ervaring

    Opleiding: Mavo, Havo, vooropleiding conservatorium (piano), HBO ModeAcademy (commercie richting)

    1988-2000 - Ypma Piano’s / Steinway Center Nederland
    Na mijn studie aan de Modeacademy kwam ik terecht bij Ypma Piano’s. Hierbij combineerde ik mijn creatieve kant (pianospelen) met de commerciële kant van mijn opleiding. Begonnen als verkoper, intern opgeklommen tot assistent-bedrijfsleider en 6 jaar later marketing manager. In 2000 besloot ik als zelfstandige marketeer verder te gaan. Tussen 2000 en 2015 heb ik, nu als externe marketing manager, de marketing voor Ypma Piano’s / Steinway Center Nederland ondersteunt. In 2010 ben ik gevraagd voor algemeen directeur met een management buy-out. Hoewel de pianobranche mij wel erg aansprak, heb ik gezien de slechte marktontwikkelingen in de pianobranche hier van afgezien.

    2000-2017 - zelfstandige marketing improver
    Op 1 april 2000 (het was geen grap) ben ik mijn iegen bureau Gidappa! (Get-up) begonnen. De afgelopen 17 jaar heb ik als zelfstandige marketeer veel projecten en daarmee ervaring op gedaan. Ik heb voor diverse bedrijven gewerkt in uiteenlopende branches. In 90% van de gevallen ging het om complete marketingtrajecten en veelal om het ontwikkelen van nieuwe product-, merk- en/of bedrijfsconcept (totaal 14). Door deze praktische ervaring ben ik snel in staat om tot de kern door te dringen. Ook heb ik meer dan 100 startende ondernemers gecoacht.

    Een overzicht hiervan vindt u in mijn portfolio.

    2007-20017 BrandBrewery
    In 2007 heb ik het initiatief genomen voor oprichting van een coöperatie met andere zelfstandige specialisten op gebied van marketing en communicatie. Deze coöperatie (SmartNetwork) is in 2016 opgeheven en omgedoopt tot BrandBrewery. Hiermee beschik ik over een full service marketing team.

  • Mijn aanpak is een combinatie van de SMART-methode gecombineerd met Scrum en Effectuation waardoor een nieuwe dynamiek ontstaat. Deze bestaat uit:

    1. Waar staan we? (analyse)
    Als we niet precies weten wat onze werkelijke huidige positie als bedrijf is, waar de concurrenten staan, welke ontwikkelingen er gaande zijn, en waar we naar toe willen dan kunnen we ook geen strategie bepalen. First things first!

    2. Wat willen we bereiken en hoe? (strategie & innovatie)
    Vanuit de analyse ontwikkelen we de strategie. Onderdelen daarvan zijn o.a. bepalen we het business model, de positionering, de Unique Selling Proposition en bepalen we de marketingmix (14 P's). Andere belangrijke onderdelen van strategie zijn new business development en innovatie.

    3. Hoe gaan we ons onderscheiden? (concept & communicatie)
    Het marktingconcept of bedrijfsformule is de vertaalslag naar de Unique Selling Proposition. Deze bepaald onze concurrentiekracht en ons onderscheidend vermogen in de markt. Het heeft heeft alles met communicatie te maken en een centrale boodschap.

    4. Welke middelen hebben we nodig? (financiering & investering)
    Welke middelen, investering en budget hebben we nodig om Return Off Investment en Return On Investement te verkrijgen. We dienen de juiste marketingtools en promotie in te zetten, welke zorgen voor synergie.

    5. Hoe vertalen we strategie in de praktijk? (marketing uitvoering)
    In deze fase wordt de strategie vertaalt en geïmplementeerd. Hiervoor maken wij gebruiken van onze partners en expertiseteam, zodat we met minimale middelen een maximaal eindresultaat verkrijgen.

    6. Hoe werven, winnen, behouden, cross- & up sellen we klanten? (promotie & verkoop)
    Met een juiste strategie, sterk onderscheidend concept en inzet van de juiste middelen zijn we er nog niet. Uiteindelijk wordt succes bepaald in de verkoop, dat zorgt voor omzet en dus klanten. Hierdoor worden doelen bereikt en resultaten geboekt.

    7. Wat kan er beter? (proces management)
    De praktijk is weerbarstig en vraagt om continue 'feeling' houden met de markt en klanten. Door het analyseren en coördineren ontstaan er voortschreidende inzichten, waarmee we onze strategie, concept en uitvoering kunnen aansturen en verbeteren. We zijn weer terug bij 1.

Marketing expertises

De expertise waarmee ik kan helpen zijn o.a.: marktonderzoek, marktanalyse, marketing, strategie, business modelling, marketingmix, marketingplan, new business development, communicatie, concepting, branding, customer journey, ROI, online marketing, online vindbaarheid, zoekmachine marketing, zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, technical direction (o.a. webdevelopment, open source), content marketing, video marketing, social media, augmented reality (AR), e-mail marketing, prerolling, animatie video ontwikkelen, creative direction (vormgeving), reclame, promotie, PR, publiciteit.

Vormen

Het gebruikmaken van mijn marketing expertise is mogelijk op verschillende manier:

o éénmalig adviesgesprek
o brainstorm / sparringsessie
o coachingtraject
o projectmatig (project management)
o interim management
o uitvoeren van marketingscan
o ontwikkelen marketingplan

Marketing uitvoering - BrandBrewery

Voor het omzetten van 'strategie', 'marketing' en 'concept' richtte ik de BrandBrewery op. Dit is een coöperatief samenwerkingsverband bestaande uit uitvoerende specialisten op gebied van marketing en communicatie. Als klein, maar hecht team, zijn we goed op elkaar ingespeeld en kunnen we met minimale middelen een maximaal resultaat boeken. Zo ontstaat er synergie en verrassende resultaten.

De volgende expertises zijn in de BrandBrewery aanwezig:

  • Switch-over for knowhow

    • Meer marketingexpertise in huis
    • Resultaatgerichte aanpak
    • Inzetten van de juiste middelen
    • Meetbare resultaten
    • Vergroten commerciële slagkracht
    • Versterken concurrentiepositie
  • Quote of the month:


    The best way to predict your future is to create it.

    Abraham Lincoln