• Header

Aanpak

Marketing draait niet op het sturen van middelen, maar op het sturen van doelen. Succesvolle MKB marketing bestaat uit de volgende 6 stappen:

Stap 1.

Stap 1.

De eerste stap is om via brainstormsessie’s ideeën die er leven te inventariseren. Ze zijn altijd wel ergens op gebaseerd, namelijk de praktijk. Dat wil niet zeggen dat ze altijd functioneel of praktisch zijn. Of juist. Vaak zijn ze gebaseerd op aannames. Na de inventarisatie gaan we de ideeën toetsen aan de praktijk. Fact checking dus, want de strategie baseren op aannames... dat is een huis bouwen op drijfzand.


Stap 2.

Stap 2.

Na de analyse kunnen we de strategie ontwikkelen op basis van feiten. Een strategie is echter geen ‘idee voor een richting’, maar is commercieel strategisch beleid. Hiervoor gebruiken we de 17 P’s uit de marketingmix. Ieder bedrijf heeft een Prijs, Product of Plaats, maar dat betekent niet dat er een strategie is. In een strategie stemmen we alle P’s op elkaar af, zodat er synergie onstaat en dit resulteert in de concurrentiekracht van een bedrijf. Een strategie richt zich op de korte, midlange en lange termijn.


Stap 3.

Stap 3.

Geen enkele klant kiest voor een bedrijf vanwege haar strategie. Strategie is namelijk gericht op de interne kracht en processen van een bedrijf. We dienen de Unique Selling Proposition te vertalen naar een Unique Buying Proposition. Met andere woorden; de marketing dient vertaald te worden naar communicatie. Waarbij de klant centraal staat met als kernvraag: ‘What’s in it for me?’. Het draait allemaal om de 'juiste boodschap voor de juiste klant'.


Stap 4.

Stap 4.

Wanneer duidelijk is wat de werkelijke behoeften zijn van de klant en hoe we daar zo goed mogelijk op kunnen aansluiten, dan komen we bij de uitvoerende kant. In deze fase kunnen we de communicatie visualiseren en omzetten naar offline (print) en online (internet) middelen. Hierbij is het belangrijk dat we consequent en consistent zijn in onze communicatie qua beeld, stijl en tone of voice. Op die manier krijgt een potentiële klant (prospect) vertrouwen.


Stap 5.

Stap 5.

Promotiemiddelen inzetten is geen doel op zich. U wilt namelijk geen website; maar via het internet (middel) nieuwe klanten werven (suspecting) en deze overtuigen (prospecting) en aanzetten tot actie (contact, offerte, aankoop). Het draait dus om ‘met het inzetten van de juiste middelen en de juiste boodschap op het juiste moment de juiste klant te bereiken’. Het landschap van marketingtools (middelen) is enorm en het inzetten van de juiste middelen is een ware kunst geworden.


Stap 6.

Stap 6.

Alle juiste marketing stappen hebben we gezet, maar hoe weten we nu of ze voor ons werken? Dat vraagt natuurlijk om het meten en analyseren van resultaten. Met als belangrijkste doel; de synergie te zien (niets staat op zichzelf), ervan te leren, om vervolgens te verbeteren en aan te scherpen. Misschien niet heel sexy, wel het werkelijke doel (Return Off/On Investment).