• Header

Webdesign

Webdesign is het ontwerp en inrichting van de website, terwijl webdevelopment de technische realisatie is. Zeg maar het 'bouwen'.

Zowel bij het ontwerpen als het bouwen dienen we rekening te houden met onderstaande onderwerpen.

Usability
Usability is de gebruiksvriendelijkheid van een website, software of product. Usability is bepalend voor het gemak waarmee een gebruiker informatie kan vinden en een product kan bestellen of gebruiken. De totale ervaring van een bezoek aan een site of het gebruik van een product of dienst wordt aangeduid met gebruikerservaring of 'user experience'. Elke website bevat in meer of mindere mate usability problemen.

Accessibility
Accessibility betekent toegankelijkheid. In relatie tot internet gaat het dan specifiek om de toegankelijkheid van websites voor mensen met een handicap. Verhoogde toegankelijkheid betekent direct ook een groter bereik. Wist u dat ongeveer 15% van de Nederlanders in min of meerdere mate een handicap heeft die het gebruik van websites voor hen minder goed mogelijk maakt? Denkt u maar eens aan kleurenblindheid, doofheid en aan motorische of geestelijke handicaps.

Voor visueel gehandicapten bijvoorbeeld is er de brailleleesregel; deze vertaalt teksten op een website in braille, waardoor het voor hen leesbaar wordt. Daarnaast bestaan er spraaksynthesizers, die de tekst op een website kunnen 'voorlezen'. Deze hulpmiddelen hebben echter alleen nut, als een website dergelijke functionaliteiten hebben.

Interactive design
Goedkope websites zijn statisch van karakter. Dat wil zeggen dat iedere pagina er, afgezien van de content, hetzelfde uitziet. De conversie verhoogt echter aanzienlijk wanneer het design 'interactive' (interactief) is. Zo kan er per pagina worden ingespeelt op de behoefte van de klant en dat de klant langer op de webite blijft, meer pagina's bezoekt en 'call2action' (aanzetten tot actie) pleegt bijv. door een formulier in te vullen, contact op te nemen etc.

Responsive design
Een responsive design is een ontwerp waarbij rekening is gehouden met de weergave van de website op verschillende devices (apparaten). Immers een desktop computer, een laptop, tablet of smartphone werken met andere schermformaten en andere besturingsystemen en browsers (software programma waarmee een website bekeken wordt bijv. Explorer, Firefox, Chrome of Safari etc.).

Compatibility
Het is niet vanzefsprekend dat een website in alle browsers, op alle verschillende apparaten en/of in alle besturingsystemen werkt. Verschillende devices werken met verschillende besturingssystemen en website worden bekeken via verschillende browsers.

Door deze techniek kan er voor worden gezorgt dat de website op alle devises, systemen en browsers op de juiste manier wordt weergeven en dat alle functionaliteiten werken.
• Geschikt voor alle moderne mobile devices (smartphone, tablets, laptops en desktop)
• Geschikt voor alle moderne besturingssystemen inclusief (Apple OS, iOS, Android, Windows mobile, Ubuntu)
• Geschikt voor alle moderne browsers (Firefox, Explorer, Opera, Safari)

Dat maakt het ontwikkelen van een website die op alle devices, besturingssystemen én browsers werkt steeds complexer.

Uit onderzoeken blijkt dat 61% van de consumenten die een website bezoeken via een tablet of smartphone die niet juist wordt weergegeven direct naar een concurrent gaat die dat wel heeft. Compatibilty is dus een heus 'issue'!

Even wat cijfers om het belang ervan te duiden:
Het gebruik van smartphones is in Nederland met 52% gestegen, dat is een stijging van ruim 66% in de afgelopen 2 jaar.
1. 1 op de 2 huishoudens heeft tegenwoordig een tablet in huis, en gebruikt deze bijna dagelijks.
2. Mensen zijn altijd online. 62% gebruikt hun smartphone / tablet onderweg, 59% op het werk en 39% in winkels.
3. 46% van de consumenten gebruikt een smartphone als onderzoeksmiddel tijdens het winkelen.
4. 61% van de consumenten welke een niet-mobiele of niet responsive website bezoeken, gaan naar een concurrent welke dat wel heeft.
5. Consumenten kopen er lustig op los via mobiele apparaten: 37% koopt kleding, 28% literatuur, 27% elektronica, 24% tickets, 9% transport tickets en 8% boekingen voor hotels.
6. 40% van de consumenten zet een product in een winkelmandje, om deze later op een ander apparaat te bestellen.
7. 86% gebruikt een smartphone tijdens het consumeren van andere media, bijvoorbeeld TV kijken.
8. 70% van de consumenten gaat niet het huis uit zonder hun smartphone.
9. 75% van alle smartphone gebruikers in Nederland is dagelijks online.

 

 

 

  • Switch-over for knowhow

    • Meer marketingexpertise in huis
    • Resultaatgerichte aanpak
    • Inzetten van de juiste middelen
    • Meetbare resultaten
    • Vergroten commerciĆ«le slagkracht
    • Versterken concurrentiepositie
  • Quote of the month:


    The best way to predict your future is to create it.

    Abraham Lincoln