• Header

E-mail marketing

E-mail marketing is een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om boodschappen naar een doelgroep te sturen. Er zitten wel wat haken en ogen aan!

Afhankelijk van de doelstelling kunt u er meer bezoekers, leads, verkopen of diensten mee realiseren. Daarnaast kunt u met e-mailmarketing een (emotionele) band opbouwen met de ontvanger. Bij het goed inzetten van dit marketingmiddel zal iemand vaker en sneller een aankoop doen.

Content, content, content!
Het in de wilde weg slingeren van boodschappen (ook via e-mail) heeft inmiddels een hoog irritatie gehalte. Ongeveer 90% van al het e-mailverkeer is spam! Om het middel goed en rendabel in te zetten, dient deze telkens te worden voorzien van hoogwaardige content. Anders is de e-mail in 1 seconde en 1 muisklik weg. Nog best lastig dus om goed in te zetten.

In de breedste zin kan elke e-mail die is gestuurd naar een potentiële of huidige klant worden beschouwd als e-mailmarketing, maar deze term wordt normaal gebruikt om te verwijzen naar:

• Het sturen van e-mails met als doel het verbeteren van de relatie van een onderneming met zijn huidige of oude klanten en om klantloyaliteit en herhaal aankopen te vergroten.
• Het sturen van e-mails met als doel om nieuwe klanten te werven of om oude klanten te overtuigen iets onmiddellijk te kopen.
• Toevoegen van reclame in e-mails die door andere bedrijven naar hun klanten worden gestuurd.
• De voordelen van e-mail marketing zijn:
• Het is goedkoop. Vergeleken met direct mail of gedrukte nieuwsbrieven zijn de kosten te verwaarlozen, want de adverteerder hoeft niet te betalen voor productie, papier, druk of verzending.
• Het is onmiddellijk van aard. In tegenstelling tot een per brief verzonden advertentie, komt een e-mail aan in een paar seconden of minuten.
• Het laat de adverteerder zijn boodschap naar zijn doelgroep toe "duwen", in tegenstelling tot een website die op klanten wacht om er binnen te komen.
• Het is gemakkelijk om te traceren. Een adverteerder kan geweigerde mails traceren, positieve of negatieve respons, door-clicks en groei in omzet.
• Het is succesvol gebleken als het goed is uitgevoerd.
• Bepaalde typen interactie met boodschappen kunnen zorgen dat andere boodschappen automatisch worden bezorgd.

Regelgeving
Er zijn een groot aantal wetgevingen en regels van de Reclame Code Commissie wanneer het gaat om e-mail marketing. Om aan deze regelgeving te voldoen dient een e-mailingsysteem te werken met het (double) opt-in/opt-out principe.

Double opt-in/opt-out
Opt-in betekent dat ontvangers vooraf de mail hebben aangevraagd door bijvoorbeeld een inschrijving op een nieuwsbrief, of op een andere manier toestemming hebben gegeven om e-mail te ontvangen. Doubel opt-in betekent dat de aanvraag ook elektronisch is bevestigd via een validatielink. Bij opt-out geldt dat mensen ongevraagd mail ontvangen, maar dan wel met de mogelijkheid om het ontvangen van de mails dadelijk te kunnen beëindigen via een automatische afmelder.

 

  • Switch-over for knowhow

    • Meer marketingexpertise in huis
    • Resultaatgerichte aanpak
    • Inzetten van de juiste middelen
    • Meetbare resultaten
    • Vergroten commerciĆ«le slagkracht
    • Versterken concurrentiepositie
  • Quote of the month:


    The best way to predict your future is to create it.

    Abraham Lincoln