• Header

Corporate identity

Een Identiteit. Wat is dat nou eigenlijk? Identiteit is wie we als bedrijf zijn, klinkt simpel. Maar is dat eigenlijk wel zo? Wie beslist eigenlijk wie we zijn? Wij zelf, medewerkers, managers, klanten of de omgeving? En wat wanneer wij het idee hebben dat onze omgeving het verkeerd ziet? Hoe komt dat?

Er zijn boeken vol geschreven over identiteit (sommige zijn nog de moeite waard ook), maar het onderwerp heeft nogal de neiging om erg filosofisch en daardoor wollig te worden. Keep It Simple Stupid!

Definitie
Een CI (corporate identity) gaat over communicatie en over het gedrag van de organisatie en haar medewerkers. Er spelen 3 factoren een rol: design, communicatie en gedrag. Deze dienen evenveel aandacht te krijgen tijdens het ontwikkelen van een CI. Volgens professor C.B.S. Van Riel ligt het aandeel van de factor 'gedrag' in de identiteit van een onderneming rond 90%. Design en communicatie maken dan de resterende 10%.

Merk- of bedrijfsnaam
De merk- of bedrijfsnaam is de allerbelangrijkste bezit van een bedrijf. Aan deze naam hangen alle inspanningen en investeringen met betrekking tot het creëren van waarde en reputatie. De keuze van een naam is daarom vanuit dit oogpunt van groot belang, maar (misschien nog wel belangrijker) ook vanuit de klant. Een bedrijfsnaam die voor een klant direct zegt wie u bent of wat u doet, hoeft u minder te 'laden' (investeren om te vertellen wat u doet). Als u een multinational bent, maakt dat niet veel uit, want dan kunt u de naam laden door o.a. grootschalige reclame te maken. Overigens spreken we dan over 'branding'. Echter een te generieke bedrijfsnaam, heeft weinig 'haakjes' en wordt slecht onthouden en is daarmee moeilijk te laden. Er zit te weinig 'eigens' (authenticiteit) aan.

Tagline
Met een goed beschrijvende tagline (onderschrift) onder een goede merk- of bedrijfsnaam geeft duidelijk aan wat u doet of voor wie. Ook dat scheelt tijd en geld in communicatie.

Visual identity
De visual identity is een beschrijving van de visuele elementen die de kern van het merk vormen zoals het logo en logogebruik, kleurenpalet, typografie en fotografie. Op basis van een visual identity kunnen er middelen gemaakt worden zoals brochures, websites, huisstijlen en dergelijke. Dat is direct een belangrijk verschil tussen de visual identity en de huisstijl. De visual identity benadrukt het 'waarom', de achterliggende gedachte. De huisstijl daarentegen is een gegeven, de do's en don'ts.

Logo
Een logo is niet altijd een 'beeldmerk' of 'symbool', maar dat kan ook zijn door de manier waarop de naam wordt geschreven bijv. door een speciaal font te gebruiken. Een 'beeldmerk' dat niet direct herkenbaar is (dus wat de symbolische betekenis ervan is) verstoord het beeld en de communicatie. Een leuk verhaal achter een logo (en die is er altijd), is misschien wel leuk, maar wanneer je dat moet uitleggen, heb je eigenlijk de slag verloren. Voorbeeld: Shell, het logo is de symboliek van de naam, NS-logo beeld het spoor uit. Logo met verhaal zijn veelal automerken, maar die hebben heel veel reclame rijden om het beeld te koppelen aan een merk.

Kleuren
Het gebruik van kleuren is een ander onderscheidend element waarmee u de propositie kan onderstrepen en waarmee u ook in een markt kan onderscheiden. Zo geven felle kleuren het gevoel van 'goedkoop', blauwe kleuren meer een zakelijk karakter etc. Goed gekozen kleuren onderstrepen het concept en geven klanten (op een intuïtieve manier) een goed (betrouwbaar) gevoel.

Colourmanagement
Kleuren lijken altijd simpel, maar zijn in werkelijkheid zeer complex. Zo dient u rekening te houden met offsetkleuren (PMS), full colour kleuren (CMYK), printkleuren, beeldschermkleuren (RGB) of kleuren die in belettering (RAL) worden gebruikt. Een kleur kan zich op een beeldscherm of briefpapier heel anders manifesteren. Om teleurstellingen en hoge kosten voor colourmanangent of herdrukken te voorkomen is de keuze van de juiste kleurencombinaties uit al deze groepen belangrijk.

Huisstijl
De huisstijl is de visualisatie van het concept en deze dient in overeenstemming te zijn. Een goed gekozen huisstijl geeft een bedrijf de mogelijkheid om op een duidelijke en manier met klanten te communiceren. Klanten geeft het een professioneel gevoel en daaruit spreekt vertrouwen en betrouwbaarheid. Door goed over de huisstijl na te denken dient deze als 'template' voor allerlei andere communicatiemiddelen, zoals website, folder, vlaggen, autobelettering etc. etc. Dat scheelt niet alleen veel tijd, maar zorgt ook voor synergie en daarmee weer voor een professionele indruk.

Pay-off
Een pay-off is een 'slogan' die in een korte zin een belangrijk onderscheidend element(en) onderstreept of benadrukt, nieuwsgieriger maakt door een belofte te doen of aanzet tot actie (call2action). Een slechte pay-off, dus zonder toegevoegde waarde, verstoord echter de communicatie. Enkele voorbeelden van pay-offs zijn bijv.
'Connecting people' (Nokia)
'Gewoon omdat je het waard bent!' (Loreal)
'Misschien wel de beste krant van Nederland' (Trouw)
'De mooiste pianobeleving van Nederland!' (Ypma Piano's)
'Much more than offices!' (Smart Business Center)

Het ontwikkelen van een krachtige pay-off is geen sinecure. Hoe duidelijker de propositie staat hoe dichterbij een goede pay-off is.

  • Switch-over for knowhow

    • Meer marketingexpertise in huis
    • Resultaatgerichte aanpak
    • Inzetten van de juiste middelen
    • Meetbare resultaten
    • Vergroten commerciĆ«le slagkracht
    • Versterken concurrentiepositie
  • Quote of the month:


    The best way to predict your future is to create it.

    Abraham Lincoln