• Header

Online marketing

Online marketing of internet marketing bestaat eigenlijk helemaal niet. Met deze verzamelnaam willen we ‘online’ of via het ‘internet’ specifieke doelen bereiken door middel van het internet en andere gerelateerde digitale technologieën. Het woord 'marketing' is dan ook misbruikt en moet blijkbaar meer gewicht geven...

Online marketing staat dus helemaal niet los van ‘marketing’ (commercieel strategisch beleid). Om 'online marketing' rendabel te maken dient deze altijd onderdeel te zijn van marketing. Anders zijn het geen marketingtools (middelen), maar 'trucjes' met een korte houdbaarheidsdatum.

Online technieken
Met online marketing willen we dus aangeven dat we technieken gebruiken die enkel online of via internet kunnen worden ingezet. Enkele hiervan zijn:

• zoekmachine marketing (SEM)
• zoekmachine optimalisatie (SEO)
• zoekmachine adverteren (SEA)
• zoekmachine publiciteit (SEP)
• sociale media (o.a. Facebook, Twitter, Pinterst, Instagram, Linked-in, Google+)
• e-mail marketing
• content marketing
• video marketing
• viral marketing
• referral marketing
• augmented reality (AR)
• linkbuilding
• linkbait
• affiliate marketing
• remarketing
• prerolling
• Google AdWords
• Google Anaytics etc.

Mix
Belangrijk is dat we niet sturen op 'middelen', maar op 'doelen'. Een online techniek inzetten is immers toch niet het werkelijke doel? Bovendien dienen de technieken wel synergie te hebben, want los van elkaar kosten ze alleen maar geld. Dan kunt u ze afboeken onder 'reclamekosten' in plaats van 'marketinginvestering'.

Online doelen
Enkele doelen die we kunnen nastreven zijn bijvoorbeeld:

- leadgeneration
- directe online verkoop genereren
- naamsbekendheid
- merkbeleving
- informeren
- kennisoverdracht

Parameters (meetbaarheid)
De parameters waarmee we kunnen meten zijn bijvoorbeeld:

- bereik
- aantal bezoekers
- aantal leads
- conversieratio
- waardering
- recommendatie
- impressieratio
- omzet

  • Switch-over for knowhow

    • Meer marketingexpertise in huis
    • Resultaatgerichte aanpak
    • Inzetten van de juiste middelen
    • Meetbare resultaten
    • Vergroten commerciĆ«le slagkracht
    • Versterken concurrentiepositie
  • Quote of the month:


    The best way to predict your future is to create it.

    Abraham Lincoln