• Header

Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing is een verzamelnaam voor de mix van zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Hierbij hebben we het dan voornamelijk over Google als zoekmachine, omdat deze een marktaandeel heeft van 94%.

Het doel van zoekmachine marketing (of in Engels Search Engine Marketing / SEM) is dat een website 'aanwezig is als een klant specifieke diensten of producten zoekt'. We spreken dan over vindbaarheid. De hoogte van een positie (ranking position) binnen Google wordt bepaald door ingenieus algoritme bestaande uit 200 punten waarop Google een website toetst en rankt.

De weging van de factoren is een groot geheim en Google past deze continue aan. Het is dus niet statisch, maar dynamisch. Door ervaring weten we wat de belangrijkste regels zijn en deze hebben we in de website verwerkt. Hoe meer jouw website voldoet aan deze 'regels' hoe hoger de positie op een bepaald zoekwoord komt.

Feiten over klantgedrag op het internet:
o 93% van de klanten gebruikt Google voor het zoeken naar een product, dienst of bedrijf;
o 40% klikt op het eerste (organische) zoekresultaat;
o 60% klikt op een van de eerste 3 (organische) zoekresultaten;
o 23% klikt op een Google AdWords advertentie;
o 50% kijkt of hun zoekwoord meerdere keren terug komt in de tekst (meta data) die in Google verschijnt voordat ze erop klikt;
o 75% van de bezoekers kijkt niet verder dan je homepagina of de specifieke landingspagina.

Keyword analyse
Hoe weet je wat de belangrijkste zoekwoorden zijn om op gevonden te worden? Om dat te weten hebben we een 'keyword analyse' (zoekwoordonderzoek) gedaan. Als Google professionals hebben wij toegang tot de database van Google en zo kunnen we exact targetten welke zoekwoorden (keywords) het belangrijkste zijn. Welke zoekvolumes (hoeveelheid aanvragen per dag) er zijn en hoe sterk de concurrentie op dergelijke woorden is.

Semantische structuur
Na het zoekwoordonderzoek hebben we de semantische structuur bepaalt voor de inrichting van de website bijv. wat betreft de navigatie. Semantische betekent dat de structuur logisch is voor de zoekmachine én de gebruiker.

Domeinontwikkelingsplan
Ook bepaal je in deze fase het domeinnaamontwikkelingsplan, hoe de URL's van de website dienen te zijn en welke optimalisatie tools zoals breadcrumbs etc. gebruikt dienen te worden.

  • Switch-over for knowhow

    • Meer marketingexpertise in huis
    • Resultaatgerichte aanpak
    • Inzetten van de juiste middelen
    • Meetbare resultaten
    • Vergroten commerciĆ«le slagkracht
    • Versterken concurrentiepositie
  • Quote of the month:


    The best way to predict your future is to create it.

    Abraham Lincoln