• Header

Social media

Sociale media zoals FaceBook, Twitter, Linked-In, YouTube, Instagram, Pinterest, Google+ en Tumblr zijn nieuwe communicatiekanalen waarbij het uitgangspunt is om ‘sociaal’ te zijn.

Dat betekent dat we dit niet op een traditionele manier dienen te benaderen (pushen van boodschappen zoals adverteren), maar vanuit ‘pull’.

Van push naar pull
De kunst van sociale media is dat u in contact staat met uw doelgroep, zonder dat u hen opdringt iets te kopen. Het is dus geen interruptie marketing, dat gebaseerd is op verstoring met als meest bekendste voorbeeld ‘reclame’. Dit is eigenlijk met hagel schieten in de hoop dat potentiële klanten worden bereikt.

De sterke kanten van social media:
• Social media sites zijn vaak erg actueel, omdat een grote groep consumenten actief is en er altijd wel een als eerste bij een gebeurtenis aanwezig is. In 2009 zagen we hier veel voorbeelden van op Twitter, zoals het vliegtuigongeluk in Amsterdam, en de ongeregeldheden in Iran.
• De inhoud van social media websites is vrijwel altijd deelbaar en eenvoudig te verspreiden binnen een netwerk. Dit houdt in dat zeer snel een viral effect ofwel buzz kan plaatsvinden.
• Social media en niche communities zijn zeer geschikt voor het benaderen van marketingniches. Dit heeft veel overeenkomsten met de reeds bekende term The Long Tail
• Social media zijn snel doorzoekbaar en relatief objectief, aangezien ze worden gegenereerd door een brede groep mensen. Dit wordt ook wel 'the wisdom of the crowd' genoemd.
• Social media laat consumenten op een eenvoudigere manier voldoen aan de basisbehoeftes van Maslow, in tegenstelling tot traditionele media.
• Sociale media scoren zeer goed in zoekmachines als Google, vanwege het relatief objectieve en betrouwbare karakter.

De zwakke kanten van social media:
• Hoewel social media zeer geschikt is voor personalisatie, worden resultaten vaak vertoond op basis van gemiddelden door de werking van democratie. Dit kan er voor zorgen dat goede initiatieven toch niet naar boven komen.
• Consumenten en medewerkers kunnen alles zeggen over je bedrijf op sociale media websites. Dit kan zorgen voor veel positieve publiciteit, maar ook voor slechte publiciteit, ook als dat niet terecht is. Een goed voorbeeld daarvan is Domino’s Pizza. Om deze problemen tegen te gaan stellen steeds meer bedrijven socaile media richtlijnen op voor hun medewerkers.
• Social media zijn niet altijd zo betrouwbaar als gezegd wordt. Veel berichten op Twitter betreffen bijvoorbeeld geruchten die door de massa worden versterkt en vervolgens niet waar blijken te zijn.

Naast ecommerce heeft social media de wereld aanzienlijk verandert en daarmee een belangrijk communicatiekanaal op het internet. De cijfers:

FaceBook - verschuivingen
- 9,4 miljoen Nederlanders hebben een profiel
- 6,6 miljoen loggen dagelijks in
- aantal jongeren onder de 20 jaar is met 12% gedaald
- leeftijd 65 – 79 is met 23% gestegen

Twitter – gebruik daalt met 33%
- daalt sterk: 2015: 1,5 milj actieve gebruikers, 2015: 1 miljoen
- dalers: 15 t/m 19 -/- 26% en 20 t/m 39 -/- 23%
- stijgers: 65 t/m 79 met 29% gestegen

Linked-in – gebruik stijgt
- 3,8 miljoen Nederlandse gebruikers
- 400.000 loggen dagelijks in

Instagram & Pinterest – nieuwe FaceBook
- meest populair onder 20 t/m 39 jaar (komen van FB)
- Instagram: 1,8 miljoen NL-ers / 722.000 dagelijks
- Pinterest: 1,6 miljoen NL-ers / 261.000 dagelijks

Google+
- aantal gebruikers: 3,9 miljoen NL-ers
- gekoppeld aan G-mail / YouTube

Het gebruik van sociale media is ver doorgedrongen in onze samenleving en het landschap wordt steeds diverser. (bron: RedMax / Buzzcapture)

Misbruik wordt gestraft
Veel bedrijven misbruiken sociale media als een ouderwets ‘pushkanaal’, om te promoten en te adverteren. Ofwel interruptie marketing. Feitelijk gewoon door een gesprek heen schreeuwen met een boodschap zonder enige relevantie. Dat vinden gebruikers (en dus consumenten) irritant. Dit jaagt automatisch het gebruik van AdBlockers aan. Oorzaak = gevolg

Om als bedrijf sociale media voor u te laten werken, dient u deze ook anders in te zetten om er succesvol mee te zijn. Sociale media is namelijk wel waar uw klanten zitten! U dient dit persoonlijker en op een andere manier te gebruiken.

  • Switch-over for knowhow

    • Meer marketingexpertise in huis
    • Resultaatgerichte aanpak
    • Inzetten van de juiste middelen
    • Meetbare resultaten
    • Vergroten commerciĆ«le slagkracht
    • Versterken concurrentiepositie
  • Quote of the month:


    The best way to predict your future is to create it.

    Abraham Lincoln